اشتباهات رایج در انتخاب دوربین مدار بسته

اشتباهات رایج در انتخاب دوربین مدار بسته مناسب

در این بخش یکی از رایج­‌ترین اشتباهات در انتخاب نوع دوربین مدار بسته را باهم بررسی می‌کنیم. این اشتباهات معمولا بر اثر وسوسه‌های کاهش هزینه رخ می‌­دهد پس بهتر است قبل از خرید این مطلب مهم را بخوانید تا بعدا به خاطر نداشتن اطلاعات کافی از خرید خود متضرر نشوید!

اشتباه اول: انتخاب دوربین های با دید وسیع (wide lens) در محل‌هایی که جزئیات تصویر مهم است:

یکی از اشتباهات رایج انتخاب دوربین‌های با لنز وسیع (لنزهای کوچکتر از ۴ میلیمتر) است این نوع دوربین‌ها زاویه دید گسترده‌ای دارند و برای نظارت کلی محیط بسیار خوب هستند. اما اگر می‌خواهید جزئیاتی مانند چهره افراد را مشاهده کنید این دوربین‌ها شما را به هدف خود نخواهند رساند.

فرض کنید یک دوربین با لنز  ۲٫۸ میلیمتری و یک دوربین با لنز ۶ میلی متری داریم. اندازه سنسور هر دو با هم برابر است و رزولوشن هر دو نیز ۲ مگاپیکسل است. در دوربین اول، هر بخش از تصویر نسبت به دوربین دوم به تعداد پیکسل‌های کمتری تعلق دارد. به عبارت بهتر در دوربین دوم جزئیات بیشتری قابل مشاهده است. این موضوع در تصویر زیر به خوبی مشاهده می‌شود.

 

مقایسه لنزهای مختلف دوربین مدار بسته

 

عرض تصویر در دوربین با لنزهای مختلف

اشتباه رایج بعدی انتخاب دوربین مداربسته با لنز نامناسب با محل است! فرض کنید اندازه CCD یک مقدار مشخص x اینچ است. عرض تصویر در لنز ۲٫۸ مقدار A1، در لنز ۴ مقدار A2 و در لنز ۶ مقدار A3 است. با توجه به اینکه A1>A2>A3 پس نسبت x/A1 کوچکتر از x/A2 و این مقدار کوچکتر از x/A3 خواهد بود. در نتیجه در دوربین مداربسته با لنز ۲٫۸ تعداد پیکسل هایی که به هر بخش از تصویر اختصاص می‌یابد کمتر است و جزئیات کمتری را ضبط می کند. در تصویر زیر نمونه تصویر این دوربین‌ها ملاحظه می شود.

تصویر ۲: مقایسه تصویر دوربین هایی با لنز مختلف

تصاویر دوربین با لنز ۲٫۸ میلی متری برای نظارت محیط پیرامون بسیار مناسب هستند اما تشخیص چهره افراد یا پلاک اتومبیل (چنانچه در تصویر مشاهده می شود) در تصویر چنین دوربین‌هایی تنها در فاصله‌های نزدیک به دوربین ممکن است. در تصویر فوق، پلاک هیچ کدام از اتومبیل‌ها واضح نیست. چون تعداد پیکسل‌های کمی به هر بخش از تصویر اختتصاص یافته است، همچنین با بزرگ نمایی (zoom) هم تصویر مناسبی نخواهیم داشت.

راه حل چیست؟

  • روش اول: از دوربین‌های با لنز بالاتر استفاده کنیم و برای پوشش کل محوطه تعداد دوربین‌ها را افزایش دهیم. این موضوع زمانی مشکل ساز می شود که کارفرما با وسوسه کاهش هزینه می‌گوید: “یک دوربین می‌خواهم که کل محوطه را پوشش دهد”. به چنین افرادی باید گفت که در این صورت دوربینی خواهید داشت که همه چیز را می‌بیند اما هیچ چیز را درست و دقیق نمی‌بیند! مثلا می‌بیند که یک ماشین آبی یا فردی با پیراهن قرمز رنگ وارد محوطه شده است. اما نه پلاک اتومبیل قابل تشخیص است و نه چهره فردی که پیراهن قرمز پوشیده!
  • روش دوم: دوربینی با وضوح تصویر (resolution) بالاتر انتخاب کنیم تا قابلیت بزرگنمایی بیشتری به دست آوریم.
  • روش سوم: حداقل برای بخش‌های ورودی ساختمان از دوربین مدار بسته هایی با لنز بالا استفاده کنیم تا چهره نفرات ورودی یا پلاک اتومبیل‌های ورودی را به صورت قابل تشخیصی داشته باشیم. ریسک این روش مربوط به زمانی است که کسی از بخش دیگری غیر از در اصلی وارد محوطه مورد نظر شود. در نتیجه روش سوم تنها در مکان‌های سرپوشیده که قابل نفوذ از بخش‌های دیگر به غیر از در ورودی نیستند، امکان پذیر است.

در این مطلب به طور خلاصه به اشتباهات رایجی که در انتخاب دوربین مدار بسته با آن برخورده کرده‌ایم را با شما به اشتراک گذاشتیم. برای اطلاعات بیشتر میتوانید مقاله ی نکات مهم در انتخاب دوربین مدار بسته مناسب را بخوانید تا با سایر موارد مهم دیگر آشنا شوید.

به طور کلی انتخاب دوربین مدار بسته مناسب برای محل شما بدون وجود یک مشاور، سخت و همراه با چالش‌های فراوان خواهد بود برای پیشگیری از تحمیل چنین مشکلاتی از کارشاسان ما مشاوره رایگان دریافت کنید شرکت امن آوا با دو دهه فعالیت حرفه‌ای از خوشنام ترین شرکت‌های فروش، نصب و عیب یابی دوربین مدار بسته در تبریز است.

دوربین مداربسته تبریز

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره: ۴۱۹۵ ۰۴۱