دوربین مدار بسته چی بخرم؟ ۵ نکته مهم که قبل از خرید باید بدانید!

نکات مهم قبل از خرید دوربین مدار بسته

"<yoastmark

دوربین مدار بسته چی بخرم؟ پاسخ این سوال به صورت کوتاه چنین است: کاملا به نیاز شما بستگی دارد! برای اینکه بدانید با توجه به محل، کارایی و بودجه‌تان به چه نوع دوربین نظارتی نیاز دارید، بهتر است تا با نکات اساسی قبل از خرید آشنا شوید زیرا بهترین فرد برای سنجش نیازهای شما، خودتان هستید! البته دلیل دیگر هم میتواند عدم اعتماد به فروشندگان باشد چون همانطور که می‌دانید آنها بیشتر به فکر فروش هستند و فقط عده ی کمی از آنها واقعا به دنبال رفع نیازهای خریدارانند! اگر شما هم قصد خرید دوربین مدار بسته را دارید و به خاطر مدل ها و قیمت‌های متنوع بازار دچار سردرگمی شده‌اید بهتر است تا با این ۵ نکته اساسی قبل از خرید دوربین آشنا شوید تا هم در وقت و هزینه خود بیشتر صرفه جویی کنید و هم با دید بازتر، انتخاب درست و قابل اطمینان تری داشته باشید!

 

۵ نکته مهم که قبل از خرید دوربین مدار بسته باید بدانید!

۵ مورد مهم که قبل از خرید دوربین مداربسته باید بدانید!

۱) کیفیت تصاویر دوربین مدار بسته و نوع فضای ذخیره سازی

مقایسه تصویر بر اساس مگاپیکسل در دوربین های نظارتی
مقایسه تصویر بر اساس مگاپیکسل در دوربین های نظارتی

در قدم اول باید این سوالات را از خودتان بپرسید: هدف از نظارت چیست؟ می‌خواهید بر روی چه چیزی یا چه کسانی نظارت کنید؟ آیا قصد دارید بر روی کارکنان خودتان نظارت کنید یا صرفا رفت و آمدها را زیر نظر بگیرید؟ آیا دیدن چهره ی واضح افراد برایتان مهم است؟ یا می‌خواهید فقط بر روی اجناس‌تان نظارت داشته باشید؟ کیفیت تصویر هر دوربین مداربسته ای بر اساس کارایی و قیمت آن میتواند متفاوت باشد.

برای مثال همانطور که در عکس بالا میبینید یک دوربین نظارتی ۲ مگاپیکسلی دارای کیفیت تصویر معمولی است اگر تصویر با کیفیت تر بخواهید باید سراغ دوربین‌های مدار بسته بالای ۲ مگاپیکسل بروید. اگر نسبت به رفت و آمدها حساس هستید و می‌خواهید برای مثال چهره‌ی افراد کاملا معلوم باشد پس به دوربین با کیفیت و رزولوشن بالا نیاز دارید! هر چه کیفیت تصویر دوربین بالاتر باشد قیمت آن هم بالاتر می‌رود و به تبع آن فضای بیشتری برای ذخیره سازی تصاویر نیاز خواهید داشت.

سوال بعدی که باید از خودتان بپرسید این است که تا چه مدت میخواهید تصاویر خود را ذخیره کنید؟ چون بر اساس آن قرار است هارد مورد نیازتان را تهیه کنید! چون با توجه به حجم و فرمت فشرده سازی تصاویر دوربین، میتوان مدت زمان ذخیره بر روی هارد را محاسبه کرد. معمولا انتخاب هارد پس از انتخاب دوربین مدار بسته انجام می‌شود مگر اینکه از قبل خودتان هارد داشته باشید.

حالا برویم سراغ اینکه کدام برند بهتر و با کیفیت تر است؟ گارانتی آن به چه شکل است؟ برای اطلاع از این موضوع مقاله  ۱۰ برند برتر دوربین مداربسته در سال ۲۰۲۱ را بخوانید. در این مقاله شرکت های مطرح جهانی که از لحاظ میزان کیفیت در رده اول هستند را به شما معرفی کرده‌ایم. برخی از این شرکت های تولید کننده در ایران هم نمایندگی فعال دارند. پس اگر بدنبال برندی با کیفیت جهانی هستید خواندن این مقاله را به شما توصیه می‌کنیم.

در هنگام خرید دوربین مدار بسته هرگز سراغ دوربین‌های بی نام یا برندهای ناشناخته نروید! با خرید جنس ارزان بعدها فقط هزینه بیشتر برای تعمیرات آن خواهید پرداخت. شما فقط یکبار هزینه می‌کنید پس هوشمندانه این کار را انجام دهید.

 

۲) محل نصب (چه نوع دوربین مدار بسته ای برای محل شما مناسب است؟)

محل نصب دوربین نظارتی (indoor, outdoor)
محل نصب دوربین نظارتی (indoor, outdoor)

هدف شما از نظارت چیست؟ میخواهید دوربین را کجا نصب کنید؟ آیا قرار است در یک محیط بسته نصب شود(INDOOR) و یا در یک فضای باز (OUTDOOR) ؟ دانستن این موارد تعیین کننده نوع دوربین مدار بسته ای است که میخواهید در محلتان نصب کنید. زیرا که جنس بدنه‌ی دوربین‌های مدار بسته ای که در فضاهای باز استفاده می‌شوند متفاوت تر از آنهایی است که در محیط‌های بسته استفاده می‌شوند و استانداردهای ساخت ویژه‌ای برای این مورد وجود دارد برای اطلاعات بیشتر مقاله‌ی دوربین مداربسته های Outdoor و Indoor  را مطالعه کنید. جهت اطلاعات بیشتر در مورد انواع دوربین‌های نظارتی مقاله ی معرفی انواع دوربین مداربسته + کاربرد را بخوانید. مطالعه این مطلب به شما دید بهتری در مورد انواع دوربین مدار بسته و کاربردهای آن می‌دهد.

 

۳) نحوه انتقال تصاویر دوربین مدار بسته به چه صورت خواهد بود؟

دوربین مدار بسته کابلی یا بیسیم؟
دوربین مدار بسته کابلی یا بیسیم؟
  1. کابلی (ارسال تصویر با کابل کواکسیال برای دوربین های نظارتی آنالوگ و AHD)  و یا کابل شبکه (برای دوربین های تحت شبکه)
  2. بیسیم( وایرلس)

اگر میخواهید یک سیستم نظارتی قابل اطمینان داشته باشید میتوانید سراغ دوربین‌های مدار بسته کابلی بروید زیرا بدلیل ارتباطات فیزیکی (کابل) بین دوربین‌ها و دستگاه ضبط کننده به ندرت شاهد اختلال در تصاویر خواهید بود. اگر دوربین شما آنالوگ یا AHD باشد برای انتقال تصویر به کابل کواکسیال و اگر آی پی(IP) باشد به کابل شبکه نیاز دارید!

دوربین‌های نظارتی بیسیم نیز فقط به یک سیم کشی به نزدیکترین منبع برق نیاز دارند. بهتر است بدانید که بُرد دوربین نظارتی بیسیم در یک محیط کاملا باز نهایتا ۵۰ متر خواهد بود و در محیط های بسته نیز به ازای هر دیوار معمولی(غیر بتنی) حدود ۱۵ متر از برد آن کم می‌شود. به طور کلی خرید دوربین های نظارتی بیسیم چندان توصیه نمی‌شود زیرا امکان قطعی تصاویر بدلیل وجود نویز، بسیار بالاست. قبل از خرید دوربین نظارتی بیسیم حتما با یک مشاور فنی صحبت کنید زیرا دوربین‌های بیسیم در مکان ها و شرابط خاصی کاربرد دارند.

توجهنکته مهم:

سعی کنید دید بلند مدت نسبت به انتخاب دوربین مدار بسته داشته باشید، اگر محل ثابتی دارید بهتر است سراغ دوربین‌های نظارتی کابلی بروید زیرا قابلیت افزایش تعداد را دارند. اما اگر محل تان ثابت نیست و نمی‌توانید از عهده ی هزینه‌های مربوط به نصب و جابجایی مجدد برآیید در این صورت سراغ دوربین‌های بیسیم بروید.

از آنجایی که خرید دوربین مدار بسته یک خرید تخصصی است بهتر است علاوه بر تحقیقاتی که خودتان انجام می‌دهید با یک کارشناس فنی نیز صحبت کنید و دغدغه‌ها و انتظارات‌تان را با او در میان بگذارید بدون شک دریافت راهنمایی از یک متخصص خیال شما را آسوده تر خواهد کرد. شرکت امن آوا با دو دهه فعالیت در این حوزه آماده ارائه ی مشاوره رایگان تلفنی و یا حضوری است. برای دریافت مشاوره میتوانید با شماره زیر تماس بگیرید.

تماس با شرکت امن آوا
تماس با شرکت امن آوا

۴) کیفیت و قابلیت‌های دوربین مدار بسته (دید در شب رنگی(starlight)، مادون قرمز و لنز)

کیفیت تصویر در دوربین های نظارتی دام و بالت
کیفیت تصویر در دوربین های نظارتی دام و بالت

چه انتظاراتی از کیفیت تصویر دوربین مدار بسته دارید؟ آیا انتظار دارید که تصاویر بدون سایه و کاملا به صورت واقعی نشان داده شوند؟ می‌خواهید قابلیت دید در شب داشته باشد؟ آیا قصد دارید فواصل دورتر را نظارت کنید؟ آیا میدانید چه لنزی مناسب این قابلیت است؟ همه ی این موارد به انتظارات شما از دوربین نظارتی بستگی دارد!

یکی از مهمترین فاکتورها در انتخاب دوربین نظارتی آن هم برای محیط های بیرونی، میزان کیفیت تصویر در محیط های تاریک است. برای تعیین میزان نور تابیده شده به سطح یا میزان روشنایی سطح از یک واحد اندازه گیری به نام لوکس(LUX) استفاده می شود هر چقدر عدد لوکس در دفترچه مشخصات دوربین پایین تر باشد بدین معنی است که دوربین به نور کمتری برای بازسازی تصویر احتیاج دارد. مانند دوربین های مادون قرمز که در تاریکی مطلق می توانند تصاویر شفافی را از محیط نشان بدهند.

برخی از برندهای برتر از جمله هایک ویژن، داهوا، تیاندی و… با ارائه تکنولوژی جدید، دوربین‌های نظارتی دید در شب رنگی را تولید کرده‌اند که به دوربین‌های مدار بسته‌ی استارلایت (STARLIGHT) معروف هستند. اگر می‌خواهید دوربین را در یک فضای بیرونی نصب کنید و ترددهای شبانه را با وضوح ببینید، دوربین مدار بسته ی استارلایت بهترین گزینه برای شماست!

تصویر زیر مقایسه ی دو نوع دوربین مادون قرمز و استارلایت است.

مقایسه تصویر دوربین استارلایت با مادون قرمز
مقایسه تصویر دوربین استارلایت با مادون قرمز
  • نوع لنز دوربین مدار بسته:

در تعریف لنز چنین آمده است: لنز(lens)، استوانه‌ای حاوی مجموعه‌ای از عدسی ها است که نور را از خود عبور داده و به درون دوربین هدایت می‌کند و باعث می‌شود که تصویر به صورت واضح بر روی گیرنده تصویر منعکس شود. بهتر است بدانید که کیفیت تصویر، بیش‌تر به لنز بستگی دارد تا دوربین.

لنزها در دو نوع ثابت و متغیر هستند. دوربین با لنز متغیر نیز به دو نوع دستی و برقی تقسیم می‌شود. لنزهای متغیر نسبت به لنزهای ثابت گرانتر هستند و در مکان های خاصی مانند ورودی پارکینگ ها یا صندوق فروشگاه ها نصب می شوند. لنزهای ثابت با داشتن زاویه دید باز که بین ۹۰ تا ۱۱۰ درجه است برای مصارف عمومی کاملا مناسب هستند. 

تصویر زیر مقایسه انواع لنز ها و فاصله دید است.

لنز دوربین های نظارتی
لنز دوربین های نظارتی
  • فاصله قرارگیری عدسی ها از لنز

فاصله کانونی به معنی فاصله بین مرکز اُپتیکی لنز تا سنسور دوربین است. با کمتر شدن فاصله کانونی لنز، زاویه دیدمان بیشتر می‌شود و در نتیجه دید گسترده‌تری داریم. هرچه میزان این فاصله بیشتر شود زاویه دید کم شده و در نتیجه کیفیت تصویر پایین‌تری خواهیم داشت. شناخت لنز مناسب مبحثی کاملا تخصصی است و توضیح مفصل آن در این مقاله نمی گنجد. بهتر است قبل از خرید از یک مشاور فنی راهنمایی بخواهید تا در انتخاب لنز مناسب به شما کمک کند.

 

تماس با شرکت امن آوا

 

 

۵) نحوه انتقال برق به سیستم دوربین مدار بسته چگونه است؟

تامین بـرق در دوربین های نظارتی
تامین بـرق در دوربین های مدار بسته

منبع تغذیه دستگاه از چه طریقی است؟ با باتری کار می کند یا به وسیله آداپتور مستقیما برق را دریافت میکند؟ چه نوع آداپتوری دارد؟ آیا با آداپتور تک آمپری مجزا کار می کند و یا یک آداپتور مرکزی دارد؟ هر دوربین به ۱ تا ۵ آمپر برق نیاز دارد. به طور کلی آداپتورهای تک آمپری مجزا بهتر از آداپتورهای مرکزی هستند زیرا آداپتورهای مرکزی مستعد نویز و اُفت کیفیت یا قطعی تصاویرند.

توجهبهتر است آداپتور هر دوربین مجزا باشد. سیستم نظارتی نیز مانند هر سیستم دیگری که با برق کار می کند در صورت قطعی ناگهانی برق مستعد خرابی است، به همین دلیل باید با تهیه یک محافظ و اتصال آن به دستگاه ضبط کننده تصاویر یا DVR از آسیب‌های احتمالی ناشی از نوسانات برقی پیشگیری کنید.

 

جمع بندی

نکات مهم قبل از خرید دوربین نظارتی
نکات مهم قبل از خرید دوربین نظارتی

در پایان با توجه به نکاتی که در بالا گفته شد:

  1.  هدف و انتظارات خود را از خرید دوربین مدار بسته مشخص کنید.
  2.  بر اساس هدف و انتظاراتی که دارید کیفیت دوربین، کارایی و برند آن را مشخص کنید.
  3. بر اساس بودجه‌ای که دارید، یک دوربین با لنز مناسب را انتخاب کنید.

یک نکته مهم در مورد بودجه این است که اگر قصد دارید تا یک سیستم نظارتی مقرون بصرفه تهیه کنید می‌توانید از دوربین‌های مدار بسته HDcvi و AHD استفاده کنید اما اگر کیفیت دوربین مهم‌تر از قیمت آن است، سراغ برندهایی مانند هایک ویژن و داهوا بروید زیرا داشتن گارانتی بلند مدت از ویژگی‌های بارز این برندهاست. علاوه بر آن کیفیت بالای این برندها در سطح جهانی زبانزد است پس با اطمینان می‌توانید انتخاب کنید.

توجهتصاویری که به وسیله ی دوربین نظارتی ضبط می شوند بسیار اهمیت دارند زیرا ممکن است در مواردی خسارت‌های چند ده میلیونی را جبران کنند. پس در هنگام خرید دوربین اگر کمی بیشتر هزینه کنید ضرری ندارد. قبل از انتخاب و خرید دوربین مداربسته از هر نوعی حتما از مشاوران ما راهنمایی بخواهید منتظــر ســوالات شما در بخش نظــرات هستیم.

 

تماس با شرکت امن آوا

دیدگاهتان را بنویسید

مشاوره: ۴۱۹۵ ۰۴۱